Fujifilm FinePix HS30 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix HS30 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,6

AtvdV 07-04-2013
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

Dit is een geweldige camera, die wat mij betreft voor velen een DSLR overbodig maakt. Enorm veel mogelijkheden, waarvan de meeste via aparte knoppen te bereiken zijn. Uitstekende beeldkwaliteit, bruikbaar voor een hele gevarieerde groep gebruikers, van nieuwelingen tot enthousiastelingen. Een absolute aanrader.

Jan F Boven 17-03-2013
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

Ik vind het een fijn toestel. Het is mijn derde Finepix in 11 jaar. De 602 was de eerste. De 9600 de tweede.

Mogelijkheden te over. Heb er nog maar een fractie van gebruikt. 30x optische zoom is heel veel.

Een heel onbenullig minpuntje: bij de 602 en de 9600 was een "houder" aan de draagriem waaraan je de lenskap kon vastklikken. Zat er nu niet bij, dus heb ik die zelf maar gemaakt.

DHL55 02-01-2013
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

Ik zocht een compacte camera met veel zoombereik na te hebben gekeken en vergeleken kwam ik op de Fujifilm HS30EXR
Er zitten tal van mogelijkheden op om zelf de camera in te stellen of de camera het zelf laten doen. En je loopt niet met een hele zware camera met grote lezen gewoon een goede camera als je het niet te duur wil maken is dit een goede aankoop.
Ben zeer tevreden met deze camera.

FM1954 18-11-2012

Voor de aanschaf van deze HS 30 had ik een HS 10
De HS 30 is een stuk sneller en maakt veel
scherpere fotos, is mijn ondervinding.
Voor wat betreft de mogelijkheden vraagt het nog
wel enige studie.
Gelukkig zit er een EXR knop, op als de camera
in deze stand staat, hoef je eigenlijk niet zoveel
te weten en ben je direct in staat mooie fotos
te maken.
Zeker met de handmatige Zoom erg
gebruiksvriendelijk en snel.
Ik heb de camera gekocht bij Camera.nl in Utrecht
de verkoper aldaar heeft echt zijn best gedaan om
mij een ander model te verkopen.
Helaas voor hem heb ik voet bij stuk gehouden en
toch de HS 30 gekocht, gelukkig maar want ik ben
tot nog toe zeer tevreden over deze camera.

Reg2601 07-09-2012
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

Al eerder plaatste ik een review over de HS30EXR en daarin gaf ik oa. de bemerkte verschillen t.o.v. de eerdere modellen HS10 en HS20 aan. Dit review gaat meer over mijn ervaringen van de afgelopen 7 maanden. Wat betreft mijn ervaringen van het 1ste uur kan ik niet anders dan mijzelf gelijk geven; nooit eerder had ik een bridge camera in handen die op alle punten aan mijn verwachtingen voldoet. De technische mogelijkheden wat betreft instellingen zijn als geen ander; eigenlijk koop je met de Fuji Finepix HS30EXR camera een 5-tal camera's tegelijk; ik zal proberen uit te leggen waarom.

1e. De volautomatische EXR stand die apart zelfs al weer 4 instelmogelijkheden heeft voor verschillende toepassingen waarin je de camera kunt inzetten.

2e. De volautomatische camera stand die vergelijkbaar is met de automatic stand op een normale camera.

3e. De Advance mode die je toestaat de automatic instellingen handmatig aan te passen.

4e. De SP1 en SP2. modes die min of meer hetzelfde doen maar dan toch met de diverse modes, zoals kat, hond, sport, portret, enz. instellingen.

5e. De gewone P-S-A-M en Panorama modes en eigenlijk is er nog een 6e. de 3D mode maar ik heb mij daaraan nog niet gewaagt alhoewel het wel leuk is om twee opnamen over elkaar heen te maken; d.w.z. je schiet een plaatje en je kunt er daar een over heen leggen terwijl je het eerst gemaakte plaatje gewoon in de zoeker of display ziet.

Samenvattend:
Ik ben erg in mijn schik met deze prachtige camera die duidelijk beter presteerd dan zijn twee voorgangers, de HS10 en HS20. Mooie gestoken kleuren, vlijmscherp en een uitstekende ruisverhouding zelfs bij opnamen tot 1600 ISO (waar de HS10 en HS20 nog weleens een steekje lieten vallen)

Ook erg bijzonder is de 2x digitale zoom waarmee je het toch al zeer ruime 720mm zoombereik kunt verdubbelen, absoluut zonder enig kwaliteitsverlies t.o.v. van de gewone 720mm.

Ik lees elders weleens dat je door croppen van een 720mm opname hetzelfde effect kunt bereiken doch dat is beslist onwaar. Ik heb het op de camera allemaal uitgeprobeerd en kom tot deze conclusie door eigen ervaringen. Daarbij merk ik op dat je bij het 2x digitaal en 30x optisch zoombereik DEZELFDE resolutie behoudt en je zelfs toestaat die opname opnieuw te croppen zodat je een opname zou bereiken die eigenlijk dan 2880mm zou zijn. Schitterend, uniek, excellent, hoe kan ik mij nog positiever uitdrukken over deze unieke 1440mm telezoom mogelijkheid?

Tot slot, ik zou geen camera weten op de huidige markt die zoveel kwaliteit, mogelijkheden en resultaten biedt voor deze prijs en in deze prijscategorie.

Jan W. Janssen 19-07-2012
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

voorheen had ik de s-7000 van Fuji, zeer tevreden.
inmiddels heb ik ook de Fuji hs30exr, je valt achterover van de mogelijkheden en snelheid en voor degene die nog steeds denkt aan 720mm, moet het toestel nog maar eens bestuderen, deze kan tot 1.445mm en met zeer goede kwaliteit en heel weinig ruis

Reg2601 06-05-2012
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

Al eerder plaatste ik een zeer uitegbreid review over de Fuji Finepix HS30EXR en nu ik hem een paar maanden volop gebruikt en getest heb ben ik nog meer tevreden dan eerder. De kwaliteit van de HS30 overtreft zelfs die van de HS10 can 2010. De HS20EXR die ik eerder een paar maanden testte voldeed niet aan mijn verwachtingen, met name de scherpte en dynamiek van de gemaakte HS20 foto's liet te wensen over, maar met de HS30EXR ben ik nu zeer tevreden. Resultaten met deze camera overtreffen ruimschoots andere bridge camera's van DEZELFDE prijklasse.
Kortom 5x 10 PLUS PLUS.

Robbie071 26-04-2012
Geschreven voor: Fujifilm FinePix HS30 zwart

Ik had hiervoor de Fuji 6500fd. Die maakt(e)hele mooie foto's, destijds was de chip echt iets bijzonders.
Nu de verbeterde HS30 exr chip.
Ik ben niet gelijk overtuigd dat het een verbetering is.
Wel als je bedenkt dat je 720mm hebt en die ook nog x2 kan doen. Met op zich mooie foto's.
Maar... met 500-720 landende vliegtuigen fotograferen... viel niet mee. Bij C-AF bevriest het beeld een tel, en is de foto genomen, dan staat het vliegtuig er half op.
Kan nieuwigheid zijn, je moet zo'n camera leren kennen.
Foto's waren ook iets korrelig, althans korreliger dan bij de 6500fd naar mijn idee.
Ok, het was slecht weer, maar ik had ook 200 iso en een hoge sluitertijd...
Ik vond de fotokwaliteit van de hs30 niet gelijk overtuigend beter dan mijn oude 6500fd.
Bij snel bewegende objecten was de AF een paar x er net naast. Nogmaals, onwennigheid/verkeerde instelling gekozen? Te donker?
De mooi weer foto's zien er goed uit, dat wel.
Oordeel zelf op http://flic.kr/s/aHsjoYMSe3 .

Tico23 01-05-2012

Hallo. Ik had een Fuji S5000 daar fotografeerde ik paardensport mee. Door de camera op de sport stand te zetten daarna de continu en geselecteerd dat de camera de laatste 5 opnamen bewaarde. Er zat dan altijd wel een goede opname tussen (Wel meebewegen met de voorbijrennende paarden.) Volgens mij kun je de Fuji Hs30 ook zodanig instellen op continu en dan instellen hoeveel opnames er voor en na het indrukken worden opgeslagen. Zodoende moet het lukken bewegende onderwerpen ( vliegtuigen )goed te fotograferen. Ik hoor graag of het lukt.Tico

Robbie071 16-06-2012

Ik ben intussen weer een tijdje verder en heb nu de
x-s1 op proef.
Het verschil tussen de hs30 en de x-s1 is als volgt:
De hs30 is (volgens mij) een hardstikke leuke camera voor de doorsnee (dat bedoel ik niet lullig) huis-tuin-keuken-vakantie fotograaf,
Je komt met mooie foto's en filmpjes thuis en kan in de dierentuin mooie close-ups maken.
Maar... het blijft 16 megapixels op een standaard formaat sensor.
Dat betekent dringen voor al die MP's.
De scherpte komt met zo'n enorme telelens wel aan een grens.
En de x-s1 is op dat punt beter, want minder MP's op een grotere sensor is beter voor de scherpte.
Maar is dat 2x zoveel geld waard?
Dat is een persoonljke afweging.
Voor mij wel, als gevorderde hobbiest.
Daarom:
de HS30 is een leuke camera voor de fotograaf die snel tevreden is.
De x-s1 is de heavy duty camera.
(grotere sensor, betere techniek, beter gebouwd) voor de gevorderde hobbiest/semi professional.
Ik heb een paar testfoto's geplaatst op Flickr.
Kijk dan naar de landschapfoto's genomen met de HS30 met 16 MP en de x-s1 met 9 MP.
Zie http://flic.kr/s/aHsjzgG42S

Robbie071 22-06-2012

Er staan nu ook foto's bij van de x-s1 ter vergelijking.

Robbie071 03-09-2012

@zurrik

Gelukkig hebben we jou nog... :)
Als je er dan ook bij schrijft waarom je die camera zo geweldig vindt, onstaat er ineens een zinvolle reactie.

Ik heb nergens geschreven dat de HS30 een slechte camera is, integendeel.
Alleen heb ik voor zijn grotere broertje gekozen omdat ik die prettiger in gebruik vindt, en de beeldkwaliteit net een tandje scherper is.
Photgraphyblog.com geeft hetzelfde aan in hun testverslag van de HS30.

robbertje58 24-08-2013

Dag Robbie,

Ik ben zo vrij geweest je site te bezoeken.
Hoe wel ik noet overal onder zie staan met welke camera je de foto,s hebt gemaakt zijn ze allemaal wel erg mooi geworden.
Er zitten verschillende bij die je toch maar even net op een goed moment wist te nemen, zoals de eend die net het water uit stapt, maar er zijn er veel meer.
Volgens mij kan jij met elke camera mooie foto,s maken.
Dat maakt het gelijk interessant om te weten welke camera je gebruikt hebt voor welke foto.
Ik zie wel een paar maal X-S1 er onder staan maar bij andere foto,s staat er niets bij.
Hoop dat je mij wil laten weten welke je met de HS30 hebt gemaakt, want als die er tussen zitten en ik heb eigenlijk alleen maar hele mooie foto,s zitten bekijken, dan kan het dus met een goedkope camera ook wel lukken.
Groetjes en ik hoop op je antwoord.

Painter

zurrik 08-07-2012

ik denk dat robbie071 maar heel weinig verstand heeft van fotografie.deze camera is geweldig

Reg2601 04-09-2012

Natuurlijk zit er kwaliteits verschil tussen diverse camera's, maar dat niet alleen!

Ook zit er verschil in prijs. En juist dat gegeven pleit voor de HS30EXR die een uitstekende prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Daarom kun je de HS30 eigenlijk niet vergelijken met de X-S1 die zich in een (voor Fuji begrippen) veel hogere prijsklasse bevindt.

Daarom is de HS30EXR een uitstekende keus voor wie van zijn compact camera af wil en nog net niet voor een DSLR wil gaan.

robbie071 07-05-2012

Ik heb inmiddels de hs30 naar de winkel terug gebracht. Tzt ga ik de x-S1 proberen.
Deze heeft iets minder megapixels op een grotere sensor. Dat zou om die reden een betere beeldkwaliteit moeten geven.
Op verschillende test sites, oa photographyblog.com, wordt de beeldkwaliteit van de x-s1 met de huidige beeldchip hoger gewaardeerd dan de hs30.
Fuji past op dit moment de beeldchip van de X-S1 aan om het lichteffect dat als 'blooming' bekent staat te verhelpen.
Deze x-s1 2.0 zou voor de zomer leverbaar moeten zijn.
Tot die tijd ga ik nog even verder met mijn 6500.

Reg2601 19-03-2012

16 maart 2012
Wat bij het nemen van de eerste foto meteen weer opvalt is de prima stabilisatie van de Fuji HSxx serie. Diverse opnamen genomen uit de vrije pols, zonder statief maakt dat het, ook al slingert het beeld bij het maken door het display heen in de meeste gevallen toch goed gaat; die ervaring had ik bij de eerdere van de Fuji HSxx serie ook al. Dat was vroeger bij DSLR camera's wel anders.

Vroeger bij eerdere (dure) DLSR's met teleobjectief bereik van 75mmm tot 300mm (door crop van 1.6 is dat 450mm vergelijkbaar met 35mm kleinbeeld full frame camera's) duurde het ellenlang voordat het beeld focuste; soms geheel niet, vooral niet bij slechte lichtomstandigheden. Dat probleem heb ik bij de veel goedkopere HSxx serie nooit bemerkt. Overigens is dit een bekend euvel bij de a-serie van Sony body camera's.

Wat betreft de 1e indruk bij de HS30 is dat ie scherpere beelden maakt. En wat je goed merkt is het 10x sneller wegschrijven van (serie)opnamen en natuurlijk de elektronische zoeker EVF die nog duidelijker is dan het LCD display met alle gegevens, net als LCD ook weergeeft.

De ingebouwde flitser werkt fijner dan eerst op eerdere HSxx camera's is mijn indruk. Wat ook meteen opvalt is de continu aanwijzing van accu spanning; nadeel vind ik wel dat de gemakkelijke wijze van als batterij leeg is even 4x AA kopen nu echt voorbij is. De wens voor een 2e accu is dus actueel.

Nadeel accu is ook dat deze buiten de camera opgeladen dient te worden (duurt 150min) en er dus steeds uitgehaald dient te worden, oja (foutje Fuji) je kunt hem ook andersom erin zetten en dan doet de camera het natuurlijk niet. Batterijklepje is net zo uitgevoerd als bij alle eerdere in de HS serie. Maar dat speelt eigenlijk geen rol, tenzij je elke dag 600 foto's wilt maken natuurlijk maar wie doet dat?

Verdere bijzonderheden: je kunt er 3D foto's mee maken en er zitten betere opties op betreffende de scherpstelling (ook automatische bovenop die er al inzaten) en dat merk je meteen aan de foto's door betere ruisonderdrukking, FUJI spreekt van 30% en dat klopt aardig.

Ik kan verder nog weinig opmerken; ik heb hem net. Eigenlijk wilde ik ook de X-S1 proberen maar ik las net op tijd over die defecte sensor ervan op tweakers.net en besloot toen maar direct voor de HS30 te gaan.

===============================
19 maart 'smiddags
Na wat dagelijks ge-experimenteer blijkt overduidelijk dat fuji iets bijzonders aan de back light sensor heeft gedaan met als resultaat: scherpere opnamen en betere kleuren, beter dan ooit tevoren !!

Het maakt niet uit wat je als onderwerp kiest, zowel in vol telebereik (126mm (720mm kb) als gewoon op 4.2mm (24mm kb) scherpe opnamen. Ook in het 2x digitaal ingezoomde, bovenop de al ruime 126mm een prima acceptabel beeld. Hier droomt elke (amateur) fotograaf van: Allround bridge camera met bereik 24-1440mm (KB 35) zonder een kanon eraan van meters lang.

Het heeft weinig zin om ook nog eens alle EXR scene voorbeelden te noemen; die waren al eerder ook in de HS20 aanwezig en zijn daar reeds uitvoerig besproken. Mijn review is dan ook alleen bedoeld om de verschillen tussen de HS20 en de HS30 uiteen te zetten; echter wel verschillen die genoemd mogen worden.

Robbie071 12-09-2012

Hoi,

1 ding klopt niet in jouw review, en dat is de opmerking van de defecte sensor van de x-s1.
Die is niet defect, is nooit defect geweest.
Fuji is daar heel duidelijk over.
In de X-10 gaf die sensor soms, onder hele specifieke omstandigheden, een lichteffect in de foto.
De x-s1 heeft ook die sensor, maar een hele andere technologie architectuur. Van blooming of defecte sensoren is bij de x-s1 geen sprake. Alleen x-s1 en x-10 worden in dat verband vaak met elkaar verward.
Blijft over dat je voor de x-s1 2x zoveel betaald, maar dat je dat ook terug ziet in de betere fotokwaliteit.
Kijkend naar de electriciteitsmast en -draden op
http://flic.kr/p/d6w7QQ en http://flic.kr/p/d6w7Bj
is gelijk duidelijk waar het verschil zit.
En dat is weer helemaal conform de conclusies in professionele cameratesten.
Maar nogmaals, dat verschil heeft een prijskaartje van 300 euro verschil tussen beide camera's.

JanH Hoogendoorn 02-04-2012

Hoe doet deze camera het onder lichtarme omstandigheden? Het verschil in prijs tussen de HS30 en de X-S1 is nogal groot. Heb je enig idee waar dit vesrchil inzit?

reg-hs30 18-03-2013

Huib, je zet een vraag onder een review; dat is lastig te beantwoorden.

Lexter 25-06-2013

Zit er eigenlijk over te denken om deze camera aan te schaffen, na tegenvallende resultaten van de Canon SX30IS. ( foto's niet scherp, en macro foto's vallen erg tegen) Dus mijn vraag is hoe de macrofoto's van deze camera zijn, en de foto's die zijn genomen met de maximale zoomfunctie.

huibschollaardt 17-03-2013

Bedankt voor je uitgebreide recensie. Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord nergens kan terugvinden. Heeft deze camera ook een timerinstelling waarbij je meer dan 1x een foto kunt maken en zo ja, hoeveel foto's kunnen er achter elkaar genomen worden. Een timerstand is handig, maar niet als je voor elke foto terug moet naar het toestel. Bedankt alvast voor het antwoord! Huib

driessen76 22-03-2012

Hallo re2601,

ik heb ook de hs10 en de hs20 gehad en keek dan ook reikhalzend naar de x-s1 uit, maar net wat je zegt een niet goed werkende sensor.

Die valt af...tenminste nu.

Maar is de fotokwaliteit van de hs30 veel beter dan die van de hs20? en hoe houd de hs30 zich in donker situaties tov de hs20?

Alvast bedankt voor je reactie,

groet Johan.